artykuł nr 1

BG

 

Wydział Budownictwa, Geodezji i Gospodarki Nieruchomościami
Naczelnik Wydziału: Przemysław Burzyński
tel. (46) 874-28-26

fax. (46) 880-80-53

p. O. Geodety Powiatowego: Przemysław Burzyński
tel. (46)
874-28-26

 

1.Do podstawowych zadań  wydziału  w zakresie  prawa budowlanego należy:

1) prowadzenie praw związanych z wydawaniem decyzji udzielających pozwolenia na budowę/rozbiórkę lub odrębnych decyzji zatwierdzających projekt budowlany oraz spraw związanych z uchylaniem pozwolenia na budowę;  
2) prowadzenie spraw związanych z udzielaniem zgody na odstępstwo od przepisów techniczno-budowlanych;
3) prowadzenie spraw związanych ze zgłoszeniami budowy oraz rozbiórek i zgłoszeniami robót budowlanych;  
4) prowadzenie spraw związanych ze zgłoszeniami zmiany sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części;
5) prowadzenie spraw związanych z wydaniem decyzji przeniesienia pozwolenia na budowę na rzecz innego podmiotu;
6) prowadzenie spraw związanych z wydaniem decyzji o niezbędności wejścia do sąsiedniego budynku, lokalu lub na teren sąsiedniej nieruchomości określających granice niezbędnej potrzeby oraz warunków korzystania z nich;
7) nakładanie obowiązku usunięcia nieprawidłowości w procesie budowlanym;
8) wydawanie decyzji odmawiającej zatwierdzenia projektu budowlanego i udzielenia pozwolenia na budowę;
9) wydawanie decyzji wnoszącej sprzeciw do zgłoszenia robót budowlanych;
10) uchylanie decyzji o pozwoleniu na budowę, w sytuacji stwierdzenia przez organ nadzoru budowlanego istotnych odstępstw od warunków udzielonego pozwolenia na budowę;
11) wydawanie dzienników budowy;
12) prowadzenie rejestru wniosków o pozwolenie na budowę i decyzji o pozwoleniu na budowę oraz rejestru zgłoszeń budowy i bezzwłoczne przekazywanie danych do organu wyższej instancji;
13) zamieszczanie w Biuletynie  Informacji Publicznej, określonych w ustawie Prawo budowlane informacji dotyczących zgłoszenia budowy;  
14) współdziałanie z organem nadzoru budowlanego w zakresie określonym w prawie budowlanym;
15) prowadzenie spraw związanych z wydawaniem zaświadczeń o samodzielności lokalu  mieszkalnego lub o innym przeznaczeniu niż mieszkalny;
16) wydawanie zaświadczeń w sprawach określonych ustawami;   
17) prowadzenie spraw z wniosku lub z urzędu w sprawie zmiany, uchylenia wydanych  decyzji;
18) prowadzenie spraw z wniosku lub z urzędu w sprawie wznowienia postępowania  zakończonego ostateczną decyzją o pozwoleniu na budowę rozbiórkę;
19) prowadzenie sprawozdawczości statystycznej o ruchu budowlanym.

2. W zakresie gospodarki nieruchomościami Powiatu i Skarbu  Państwa:

1) tworzenie i prowadzenie ewidencji powiatowego zasobu nieruchomości oraz zasobu nieruchomości Skarbu Państwa;
2) prowadzenie spraw dotyczących gospodarowania zasobem nieruchomości Powiatu i Skarbu Państwa;
3) prowadzenie spraw związanych z ustaleniem sposobu i terminu zagospodarowania nieruchomości gruntowych;
4) naliczanie i aktualizacja opłat z tytułu użytkowania wieczystego;
5) naliczanie i aktualizacja opłat z tytułu trwałego zarządu;
6) opiniowanie podziałów nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa;
7) prowadzenie postępowań wywłaszczeniowych;
8) przygotowywanie zezwoleń na zakładanie lub przeprowadzanie na nieruchomości ciągów drenażowych, przewodów i urządzeń służących do przesyłania płynów, pary, gazów, energii elektrycznej i cieplnej oraz urządzeń łączności publicznej i sygnalizacji, a także innych podziemnych, naziemnych i nadziemnych obiektów i urządzeń niezbędnych do korzystania z tych przewodów i urządzeń, jeżeli właściciel lub użytkownik wieczysty nie wyraził na to zgody;
9) przygotowywanie zezwoleń na czasowe zajęcie nieruchomości w przypadku siły wyższej lub nagłej potrzeby zapobieżenia powstaniu znacznej szkody;
10) prowadzenie spraw związanych ze zwrotem wywłaszczonych nieruchomości i zwrotem odszkodowań, w tym także nieruchomości zamiennych oraz rozliczeń z tytułu zwrotu;
11) zabezpieczanie wierzytelności Skarbu Państwa przez wpisywanie w księgach wieczystych hipoteki oraz wydawanie zaświadczeń o spłaceniu wierzytelności;
12) podejmowanie czynności związanych z regulacją prawną stanów nieruchomości Skarbu Państwa będących w posiadaniu osób fizycznych i prawnych oraz innych jednostek organizacyjnych nie posiadających osobowości prawnej;
13) prowadzenie spraw związanych z przejmowaniem i zbywaniem mienia Powiatu oraz
przekazywaniem nieruchomości Powiatu jednostkom organizacyjnym w trwały zarząd, najem i dzierżawę lub użyczenie na cele związane z ich działalnością;
14) składanie wniosków o wpisy do ksiąg wieczystych prawa własności nieruchomości przejętych na cele reformy rolnej;
15) prowadzenie spraw związanych ze stwierdzeniem wygaśnięcia dotychczasowych decyzji o oddaniu nieruchomości rolnych Skarbu Państwa w użytkowanie spółdzielniom, osobom fizycznym, a także niepaństwowym jednostkom organizacyjnym oraz o przekazaniu tego mienia do zasobów własności rolnej Skarbu Państwa;
16) rozgraniczanie gruntów,  pokrytych wodami przed wykonaniem urządzenia wodnego,
od pozostałych gruntów, na wniosek właściciela wody lub właściciela gruntu sąsiadującego;
17) stwierdzanie przejścia stanowiących własność Skarbu Państwa gruntów, pokrytych wodami powierzchniowymi płynącymi stanowiącymi własność Skarbu Państwa,
w trwały zarząd właściwych podmiotów;
18) występowanie do Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa o przekazanie nieodpłatne nieruchomości na cele związane z inwestycjami infrastrukturalnymi służącymi wykonywaniu zadań własnych;
19) przygotowywanie na wniosek osób fizycznych decyzji o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego gruntów Skarbu Państwa w prawo własności;
20) prowadzenie spraw związanych z nieodpłatnym przyznawaniem na własność działek pod budynkami osobom, które przekazały gospodarstwo rolne w zamian za rentę lub emeryturę;
21) prowadzenie gospodarki gruntami i innymi nieruchomościami pozostającymi w zarządzie organu zarządzającego drogą;
22) wywłaszczanie na wniosek Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w Łodzi zabytków nieruchomych na rzecz Skarbu Państwa lub gminy właściwej ze względu na miejsce położenia zabytku;
23) prowadzenie spraw związanych z ochroną zabytków wynikających z ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, w tym w szczególności:
a) umieszczanie na zabytku nieruchomym wpisanym do rejestru, znaków informacyjnych
o tym, iż zabytek podlega ochronie, w uzgodnieniu z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków w Łodzi,
b) sprawowanie opieki nad zabytkami, do których tytuł prawny posiadają Powiat i Skarb Państwa.

3. W zakresie zadań Powiatowego Ośrodka Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej, który bezpośrednio podlega geodecie, należy realizacja zadań służby geodezyjnej i kartograficznej wykonywanych przez Starostę jako zadania z zakresu administracji rządowej, a w szczególności:

1) prowadzenie powiatowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego w tym:
a) ewidencji gruntów i budynków (katastru nieruchomości),
-  aktualizacja bazy danych ewidencji gruntów i budynków zgodnie z art. 22-24 ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne,
- wydawanie odpłatnie na wniosek stron wypisów rejestrów, kartotek i wykazów z ewidencji gruntów, budynków i lokali,
-  sporządzanie oraz wydawanie zaświadczeń na podstawie dokumentów stanowiących podstawę zmian w ewidencji gruntów i budynków,
-  sporządzanie na wniosek zainteresowanych wyrysów z mapy ewidencyjnej,
-  udzielanie informacji z zakresu ewidencji gruntów, budynków i lokali, naliczanie należnej opłaty, wydawanie licencji,
-  wydawanie kopii dokumentów uzasadniających wpisy do bazy danych ewidencji gruntów,
- sporządzanie plików komputerowych  sformatowanych zgodnie z obowiązującymi standardami wymiany danych,
-  sporządzanie zestawień zbiorczych danych objętych ewidencją gruntów, budynków
i lokali,
-  przeprowadzanie modernizacji ewidencji  gruntów, budynków i lokali dla poszczególnych obrębów ewidencyjnych,
-  przeprowadzanie wyjaśniających postępowań administracyjnych i wydawanie decyzji  
w sprawie aktualizacji informacji zawartych w ewidencji gruntów i budynków.
b) geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu (powiatowej bazy GESUT),
c) gleboznawczej klasyfikacji gruntów,
- prowadzenie postępowań mających na celu weryfikację przebiegu konturów klasyfikacyjnych i ich oznaczeń,
-  wydawanie decyzji  w sprawie ustalenia klasyfikacji gleboznawczej gruntów.
d) tworzenie, prowadzenie  i udostępnianie baz danych rejestru cen i wartości nieruchomości  (RCiWN),
- udzielanie informacji rzeczoznawcom majątkowym sporządzającym operaty szacunkowe,
-  udostępnianie rzeczoznawcom majątkowym  do wglądu  zbiorów aktów notarialnych oraz orzeczeń sądowych i decyzji administracyjnych  będących podstawą wpisów
w ewidencji gruntów i budynków.
e) tworzenie, prowadzenie  i udostępnianie baz danych  szczegółowych osnów geodezyjnych (BDSOG);
f) tworzenie i udostępnianie standardowych opracowań kartograficznych (na podstawie prowadzonej bazy danych obiektów topograficznych BDOT500), którymi są mapa  zasadnicza i mapa ewidencyjna w skalach 1:500, 1:1000, 1:2000, 1:5000;
g) udostępnianie materiałów z powiatowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, naliczanie należnej opłaty, wydawanie licencji;
2) koordynacja usytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu;
a) organizacja narad koordynacyjnych,
b) wydawanie odpisów z protokołów  narady,
c) sporządzanie wymaganych przepisami adnotacji  na dokumentacji projektowej będącej przedmiotem narady;
3) przeprowadzanie powszechnej taksacji nieruchomości;
4) ochrona znaków geodezyjnych, grawimetrycznych i magnetycznych;
5) rejestrowanie zgłaszanych prac geodezyjnych i kartograficznych, jeśli celem lub zakładanym wynikiem tych prac jest:
a) utworzenie lub aktualizacja baz danych ewidencji gruntów i budynków, GESUT, RCiWN, BDSOG, BDOT500,
b) wznowienie znaków granicznych, wyznaczenie punktów granicznych lub ustalenie przebiegu granic działek ewidencyjnych,
c)  geodezyjna inwentaryzacja obiektów budowlanych,
d) wytyczenie budynku lub sieci uzbrojenia terenu,
e) dokumentacja geodezyjna w postaci map, rejestrów lub wykazów na potrzeby postępowań administracyjnych, postępowań sądowych lub czynności cywilnoprawnych, dotyczących w szczególności: granic  nieruchomości, praw do nieruchomości, zmiany struktury własności nieruchomości, pozwoleń na budowę, zmiany sposobu użytkowania obiektów budowlanych lub ich części oraz sposobu zagospodarowania nieruchomości;
6) obsługa wykonawców prac geodezyjnych i kartograficznych, przygotowywanie materiałów zasobu geodezyjnego i kartograficznego niezbędnych do wykonania zgłoszonej pracy, naliczanie należnej opłaty, wydawanie licencji;
7) weryfikacja i  przyjmowanie do zasobu geodezyjnego i kartograficznego  zbiorów danych i innych materiałów powstałych w wyniku prac geodezyjnych i kartograficznych;
8)  uwierzytelnianie dokumentów opracowanych przez wykonawców prac geodezyjnych
i kartograficznych, co do zgodności tych dokumentów  z materiałami zasobu geodezyjnego i kartograficznego;
9) nadzór techniczny i merytoryczny nad udostępnianiem usług dotyczących danych przestrzennych w systemie teleinformatycznym, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 4 marca 2010r. o infrastrukturze informacji przestrzennej (Dz. U. z 2010 r.
Nr 76, poz. 489 z późn. zm.) - GEOPORTAL POWIATOWY;
10) prowadzenie spraw związanych z nakładaniem kary grzywny na osoby
nie przestrzegające  przepisów Prawa Geodezyjnego i Kartograficznego;
11) przygotowywanie projektów aktów prawnych Starosty, uchwał i innych materiałów wnoszonych pod obrady Rady, komisji i Zarządu z zakresu zadań  i kompetencji Wydziału;
12) współpraca z Wojewódzkim Inspektorem Nadzoru Geodezyjnego i Kartograficznego
w Łodzi;
13) współpraca z Geodetą Województwa Łódzkiego;
14) współpraca z organami i jednostkami organizacyjnymi realizującymi zadania z zakresu:
a) planowania przestrzennego,
b) planowania gospodarczego,
c) wymiaru podatków i świadczeń,
d) statystyki publicznej,
e) gospodarowania nieruchomościami,
f)  oznaczania nieruchomości w księgach wieczystych;

4. W zakresie scaleń i wymiany gruntów:

1) opracowywanie decyzji  o wszczęciu postępowania scaleniowego;
2) nadzór nad opracowaniem projektu ogólnego;
3) udział w Komisji do opracowania szacunku gruntów podlegających scaleniu;
4) opracowywanie warunków objęcia w posiadanie nowo wydzielonych gruntów w postępowaniu scaleniowym;
5) przygotowywanie dokumentacji do powołania Komisji  do rozstrzygnięcia złożonych zastrzeżeń do projektu scalenia;
6) opracowywanie decyzji zatwierdzającej obszar gruntów poddanych scaleniu;
7) prowadzenie  całości spraw w postępowaniu  wymiennym gruntów.

5. W zakresie  zadań regulowanych innymi aktami prawnymi, w tym:


1) na podstawie rozporządzenia w sprawie dodatków mieszkaniowych – wydawanie zaświadczeń właścicielom domów jednorodzinnych potwierdzających powierzchnię użytkową i wyposażenie techniczne domu;
2) na podstawie ustawy o własności lokali – stwierdzanie o samodzielności lokali mieszkalnych
i użytkowych;
3) prowadzenie spraw wynikających z ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.