artykuł nr 1

Kompetencje

 

KOMPETENCJE
Starosty, Wicestarosty, Skarbnika i Sekretarza

 

Do zakresu zadań Starosty należy:

Do kompetencji Starosty należy w szczególności:

  • 1) organizowanie pracy Zarządu i Starostwa;
    2) zwoływanie posiedzeń Zarządu i przewodniczenie im;
    3) podejmowanie czynności niezbędnych dla uniknięcia zagrożenia interesu publicznego, zdrowia i życia ludzi oraz znacznych strat materialnych;
    4) wydawanie decyzji w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej;
    5) wnioskowanie do Rady o powołanie lub odwołanie Skarbnika;
    6) wydawanie upoważnień dla Wicestarosty, innych członków Zarządu, pracowników Starostwa, powiatowych służb, inspekcji i straży oraz kierowników powiatowych jednostek organizacyjnych  Powiatu do wydawania w jego imieniu decyzji  w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej;
    7) składanie oświadczeń woli w sprawach dotyczących bieżącej działalności Powiatu;
    8) prowadzenie rejestru uchwał Rady i zbioru aktów prawa miejscowego;
    9) określanie polityki kadrowej i płacowej w Starostwie;
    10) wykonywanie czynności w sprawach z zakresu prawa pracy za  pracodawcę
    w stosunku do pracowników Starostwa i, jeżeli ustawa nie stanowi inaczej, kierowników powiatowych jednostek organizacyjnych;
    11) przyjmowanie interesantów w sprawach skarg i wniosków;
    12) rozstrzyganie sporów kompetencyjnych pomiędzy naczelnikami wydziałów Starostwa;
    13) wykonywanie zadań określonych  przepisami prawa w zakresie obronności;
    14) udzielanie odpowiedzi na interpelacje posłów, senatorów oraz radnych;
    15) wydawanie zarządzeń;
    16) przedkładanie organom nadzoru uchwał Rady;
    17) tworzenie stanowisk zastępców naczelników w przypadkach uzasadnionych potrzebami Starostwa;
    18) wydawanie upoważnień do dostępu do informacji niejawnych o klauzuli „zastrzeżone”;
    19) wykonywanie w imieniu Skarbu Państwa ustawowo określonych zadań z zakresu gospodarki nieruchomościami.





  •  
  •  
  •  

 

Starosta w zakresie sprawnej organizacji pracy oraz efektywnego funkcjonowania Starostwa zapewnia:

  • 1) pracę Starostwa stosownie do ustaleń zawartych w Regulaminie i Regulaminie Pracy Starostwa Powiatowego w Brzezinach;
    2) należyte i terminowe załatwianie spraw wnoszonych do Starostwa;
    3) wnikliwe i terminowe rozpatrywanie skarg, wniosków, postulatów i listów;
    4) prawidłową politykę kadrową;
    5) organizację kontroli zarządczej;
    6) przestrzeganie dyscypliny pracy;
    7) przestrzeganie przepisów o dostępie do informacji publicznej, ochronie danych osobowych oraz o ochronie informacji niejawnych przez pracowników Starostwa.

Starosta bezpośrednio nadzoruje następujące wydziały:

  1) Komunikacji i Transportu;
  2) Powiatowego Rzecznika Konsumentów;
  3) Pełnomocnika Ochrony Informacji Niejawnych;
  4) Stanowisko ds. Kontroli Zarządczej;
  5) Zespołu Radców Prawnych;
  6) Powiatowe Centrum Zarządzania Kryzysowego;
  7) Zespołu ds. Orzekania o Stopniu Niepełnosprawności;
  8) Geodety Powiatowego;
  9) Administratora Systemów Informatycznych;

10) Inspektora Ochrony Danych Osobowych.

Starosta nadzoruje działalność Powiatowego Urzędu Pracy w Brzezinach.

 

Do zakresu zadań Wicestarosty należy:

  1. Wicestarosta wykonuje zadania i posiada kompetencje w zakresie wyznaczonym przez Starostę.
  2. Jeżeli Starosta nie może pełnić obowiązków służbowych, zakres zastępstwa
    dla Wicestarosty obejmuje, z zastrzeżeniem art. 38 ust. 2 ustawy o samorządzie powiatowym, wszystkie zadania i kompetencje Starosty. W tym czasie przy podpisywaniu dokumentów posługuje się pieczątką „wz. Starosty”.
  3. Wicestarosta bezpośrednio nadzoruje działalność wydziałów:
    • Rozwoju Powiatu, Dróg, Rolnictwa i Ochrony Środowiska,
    • Budownictwa, Geodezji i Gospodarki Nieruchomościami,
    • Edukacji, Spraw Społecznych, Obywatelskich i Promocji.
  4. Wicestarosta nadzoruje działalność następujących jednostek organizacyjnych:
    • Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Brzezinach;
    • Domu Pomocy Społecznej w Brzezinach;
    • Domu Pomocy Społecznej w Dąbrowie;
    • Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych w Brzezinach;
    • Liceum Ogólnokształcącego w Brzezinach;
    • Zespołu Szkół Specjalnych w Brzezinach;
    • Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Brzezinach.

 

Do zakresu zadań Sekretarza należy:
 

  1. Do zadań Sekretarza należy w szczególności:
    1) zapewnienie sprawnej organizacji pracy Starostwa;
    2) koordynacja pracy pomiędzy wydziałami w Starostwie;
    3) koordynowanie spraw kontroli wewnętrznej i zewnętrznej prowadzonej przez Starostwo;
    4) nadzór nad stanem organizacji Starostwa, w tym inicjowanie usprawnień organizacyjnych
    i technicznych;
    5) zapewnienie kulturalnej i sprawnej obsługi interesantów;
    6) ustalenie form i metod pracy wydziałów w Starostwie;
    7) nadzór nad wykonywaniem bieżących zadań przez wydziały w Starostwie;
    8) nadzór nad terminowością załatwiania spraw wnoszonych do Starostwa;
    9) uczestniczenie w posiedzeniach organów Powiatu;
    10) nadzorowanie rozpatrywania skarg, wniosków i petycji;
    11) nadzór nad realizacją uchwał Rady i Zarządu oraz zarządzeń Starosty;
    12) organizacyjne  przygotowanie, obsługa i przeprowadzenie wyborów i referendów;
    13) wykonywanie innych zadań powierzonych przez Radę, Zarząd lub Starostę;
    14) sprawowanie bieżącego nadzoru i kontroli dyscypliny pracy;
    15) zapewnienie ochrony i nadzoru nad mieniem starostwa;
    16) sprawowanie nadzoru nad wykonywaniem zadań przez Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Brzezinach w zakresie wspierania rodziny i sprawowania pieczy zastępczej oraz pomocy w usamodzielnianiu jej pełnoletnich wychowanków.
  2. Sekretarz pełni jednocześnie funkcję naczelnika Wydziału Organizacji i Kadr.
  3. Starosta może upoważnić Sekretarza do wykonywania w jego imieniu zadań, w szczególności z zakresu zapewnienia właściwej organizacji pracy urzędu oraz realizowania polityki zarządzania zasobami ludzkimi.

Do zakresu zadań Skarbnika należy:
 

  1. Skarbnik jest głównym księgowym budżetu Powiatu i odpowiada za:
    1) prowadzenie rachunkowości jednostki;
    2) wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi;
    3) dokonywanie wstępnej kontroli dotyczącej:
    a) zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym,
    b) kompletność i rzetelność dokumentów z zakresu operacji gospodarczych i finansowych.

     
  2. Do zadań Skarbnika należy w szczególności:
    1) nadzór nad całokształtem spraw z zakresu rachunkowości w Starostwie i w jednostkach organizacyjnych Powiatu;
    2) prowadzenie księgowości i ewidencji mienia Powiatu oraz ewidencji powierzonego mienia Skarbu Państwa;
    3) opracowywanie projektu budżetu;
    4) analiza realizacji budżetu i przedkładanie  Zarządowi projektów uchwał  w sprawie zmian budżetu;
    5) składanie kontrasygnaty na dokumentach stwierdzających dokonanie czynności prawnych mogących spowodować powstanie zobowiązania majątkowego Powiatu;
    6) opracowywanie dokumentacji przyjętych zasad (polityki) rachunkowości;
    7) opracowywanie instrukcji obiegu i kontroli dokumentów finansowo-księgowych;
    8) zapewnienie sporządzania prawidłowej sprawozdawczości budżetowej;
    9) zapewnienie płynności finansowej Powiatu;
    10) nadzór nad przestrzeganiem prawidłowości w zakresie gospodarki finansowej;
    11) gospodarowanie powierzonym mieniem, w tym windykacja należności pieniężnych;
    12) uczestniczenie w posiedzeniach organów Powiatu;
    13) sprawowanie nadzoru nad służbami finansowo – księgowymi Starostwa i jednostek organizacyjnych Powiatu.

     
  3. Skarbnik pełni jednocześnie funkcję naczelnika Wydziału Finansowego.