artykuł nr 1

ES

 

Wydział Edukacji, Spraw Społecznych, Obywatelskich i Promocji
 Naczelnik Wydziału
tel.(46) 874-24-12

1. Do Wydziału należy realizowanie zadań w zakresie edukacji, kultury, sportu i rekreacji, a w szczególności:

1) opracowywanie koncepcji funkcjonowania oświaty, kultury, sportu i turystyki w Powiecie oraz przygotowywanie propozycji rozwiązań merytorycznych dla jego organów;
2)  prowadzenie bazy danych oświatowych w systemie informacji oświatowej;
3) prowadzenie spraw związanych z zakładaniem, utrzymaniem bądź likwidacją publicznych szkół podstawowych specjalnych, gimnazjów specjalnych i szkól specjalnych przysposabiających do pracy oraz publicznych szkół Ponadgimnazjalnych i placówek oświatowych;
4) kontrola i wstępna akceptacja arkuszy organizacji pracy szkół i placówek w zakresie zgodności z prawem;
5) diagnozowanie potrzeb w zakresie kształcenia zawodowego oraz projektowania bądź opiniowania zmian w kierunkach kształcenia i w strukturze szkól zawodowych,  konsultowanie tych spraw z Powiatowym Urzędem Pracy w Brzezinach, Powiatową Radą Rynku Pracy w Brzezinach i pracodawcami;
6) wydawanie skierowań do kształcenia specjalnego lub indywidualnego nauczania na podstawie orzeczeń poradni psychologiczno-pedagogicznej;
7) kierowanie nieletnich do młodzieżowych ośrodków wychowawczych lub młodzieżowych ośrodków socjoterapii na podstawie postanowienia sądu;
8) załatwianie spraw związanych z zapewnieniem szkołom i placówkom oświatowym  warunków do realizacji programu nauczania i wychowania;
9) prowadzenie nadzoru nad działalnością szkół i Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej  w Brzezinach, prowadzonych przez Powiat  a w szczególności nad przestrzeganiem przepisów dotyczących organizacji pracy, bezpieczeństwa i higieny pracy pracowników i uczniów, prawidłowości dysponowania przyznanymi środkami budżetowymi oraz gospodarowania mieniem;
10) analizowanie prawidłowości naliczania subwencji oświatowej;
11) analizowanie kosztów poniesionych przez Powiat w poprzednim roku kalendarzowym
na wynagrodzenia nauczycieli;
12) przygotowywanie projektów wymaganych regulaminów dotyczących nauczycieli;
13) prowadzenie spraw związanych z dokonywaniem oceny pracy zawodowej dyrektora szkoły lub innej placówki oświatowej;
14) prowadzenie spraw związanych z postępowaniem egzaminacyjnym dotyczącym ubiegania się nauczycieli o awans zawodowy na stopień nauczyciela mianowanego;
15) organizowanie pracy komisji konkursowej wyłaniającej kandydata na dyrektora szkoły
lub innej placówki oświatowej;
16) opiniowanie planów remontów i inwestycji nadzorowanych szkól i placówek;
17) przygotowanie propozycji wielkości dotacji z budżetu Powiatu udzielanych szkołom  niepublicznym o uprawnieniach szkół publicznych, nadzór jej wykorzystania;
18) prowadzenie ewidencji szkół niepublicznych z uprawnieniami szkół publicznych;
19) rozpatrywanie wniosków o nadawanie szkołom niepublicznym uprawnień szkoły publicznej, wnioskowanie o cofanie szkołom niepublicznym uprawnień szkoły publicznej;
20) prowadzenie spraw związanych z organizacją wypoczynku dzieci i młodzieży na terenie Powiatu;
21) prowadzenie spraw związanych z pomocą materialną dla uczniów i studentów z terenu Powiatu;
22) przyznawanie pomocy zdrowotnej nauczycielom i nauczycielom emerytom;
23) współdziałanie z Kuratorem Oświaty w Łodzi, dyrektorami szkół i placówek oświatowych, innymi instytucjami i placówkami oświatowymi oraz związkami zawodowymi zrzeszającymi pracowników oświaty w zakresie realizacji zadań Wydziału;
24) inicjowanie działań zmierzających do tworzenia odpowiednich warunków rozwoju kultury fizycznej, wypoczynku, rekreacji, turystyki, kultury i rozrywki;
25) współdziałanie z organizacjami pozarządowymi w zakresie kultury i kultury fizycznej;
26) prowadzenie spraw związanych z ochroną zabytków wynikających z ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, w tym w szczególności:
a) sporządzanie projektów programów opieki nad zabytkami oraz sprawozdań
z ich realizacji,
b) ustanawianie i cofanie ustanowienia społecznego opiekuna zabytków na wniosek Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków oraz prowadzenie listy społecznych opiekunów zabytków,
c) wydawanie legitymacji społecznego opiekuna zabytków oraz wydawanie zaświadczeń
o nadaniu sobie prawnej lub jednostce organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej  uprawnienia społecznego opiekuna zabytków;
27) sprawowanie mecenatu nad działalnością kulturalną;
28) współdziałanie z Miejską Biblioteką Publiczną im. J. Tuwima w Brzezinach w zakresie wykonywania zadań powiatowej biblioteki publicznej.

2. Do zadań Wydziału w zakresie promocji i ochrony zdrowia należy w szczególności:

1) opracowywanie, aktualizowanie i kontrola realizacji planu zabezpieczenia opieki zdrowotnej na terenie Powiatu;
2) kontrola realizacji opieki zdrowotnej w szkołach prowadzonych przez Powiat;
3) opracowywanie i wdrażanie programów propagujących zdrowy styl życia;
4) wspomaganie, obsługa i kontrola działań promujących zachowania prozdrowotne finansowanych z budżetu Powiatu;
5) monitorowanie działań związanych z interwencją dotyczącą uzależnień prowadzoną przez różne ośrodki i organizacje zajmujące się dziećmi i młodzieżą;
6) współpraca z innymi wydziałami Starostwa, jednostkami organizacyjnymi Powiatu i służbami powiatowymi a także urzędami gmin i organizacjami pozarządowymi w zakresie ograniczania zjawisk patologii społecznych;
7) opracowywanie i przekazywanie danych do Wojewódzkiego Planu Zdrowotnego oraz przygotowywanie projektów jego opinii;
8) opracowywanie projektów programów z zakresu promocji i ochrony zdrowia oraz we współpracy PCPR projektów programów ochrony zdrowia psychicznego;
9) prowadzenie spraw związanych z ustalaniem rozkładu godzin pracy aptek ogólnodostępnych na terenie Powiatu oraz dyżurów aptek umożliwiających dostępność świadczeń w porze nocnej, w niedziele, święta i dni ustawowo wolne od pracy,
10)  monitorowanie stanu bezpieczeństwa zdrowotnego w Powiecie we współpracy
z  Państwowym Powiatowym Inspektorem Sanitarnym w Brzezinach oraz Powiatowym Lekarzem Weterynarii w Łodzi.

3. Do zadań Wydziału w zakresie spraw społecznych i obywatelskich należy w szczególności:

1) wykonywanie zadań związanych z nadzorem Zarządu nad działalnością statutową PCPR;
2) współpraca w imieniu Starosty z organizacjami pozarządowymi w szczególności:
a) wydawanie decyzji o wpisie do ewidencji i prowadzenie ewidencji klubów sportowych nieprowadzących działalności gospodarczej,
b) wydawanie decyzji o wpisie do ewidencji i prowadzenie ewidencji uczniowskich klubów sportowych,
c) prowadzenie ewidencji stowarzyszeń zwykłych,
d) wykonywanie zadań związanych z przygotowaniem i przeprowadzeniem otwartych konkursów ofert na realizacje zadań publicznych Powiatu przez organizacje pozarządowe;
e) wykonywanie zadań związanych z nadzorowaniem działalności  stowarzyszeń, klubów sportowych i fundacji,
f) przygotowywanie projektów  programów współpracy z organizacjami pozarządowymi;
3) przygotowywanie pozwoleń na sprowadzanie zwłok albo szczątków ludzkich z obcego państwa po porozumieniu z Państwowym Powiatowym Inspektorem Sanitarnym w Brzezinach,
4) sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem przepisów ustawy o cmentarzach i chowaniu zmarłych;
5) prowadzenie biura rzeczy znalezionych;
6) realizacja zadań z zakresu administracji rządowej wynikających z ustawy z dnia 24 stycznia 1991 r. o kombatantach oraz niektórych osobach będących ofiarami represji wojennych i okresu powojennego (Dz. U. z 2014 r. poz. 1206 ze zm.) w szczególności:
a) współdziałanie i udzielanie pomocy organizacyjnej związkom kombatanckim,
b) integracja środowisk kombatanckich,
c) organizacja i przygotowywanie uroczystości związanych z uhonorowaniem zasług kombatantów,  inwalidów wojennych i osób represjonowanych;
7) koordynowanie nieodpłatnej pomocy prawnej oraz edukacji prawnej.

4. Do zadań Wydziału w zakresie promocji  należy  w szczególności:

1) przygotowywanie niezbędnych materiałów informacyjnych w zakresie promocji i rozwoju Powiatu dla Zarządu i Starosty;
2) prowadzenie i aktualizacja strony informacyjno - promocyjnej Powiatu  (www.powiat-brzeziny.pl) oraz facebooka;
3) monitorowanie publikacji dotyczących Powiatu w środkach przekazu oraz ich zbieranie i analiza;
4) gromadzenie, przetwarzanie i udostępnianie informacji z zakresu turystyki, rekreacji i wypoczynku na terenie Powiatu;
5) współpraca z urzędami, organizacjami, stowarzyszeniami i innymi podmiotami w zakresie promocji Powiatu;
6) inicjowanie imprez promocyjnych Powiatu oraz współdziałanie w ich realizacji poprzez między innymi przygotowywanie materiałów promocyjnych dotyczących Powiatu i ich rozpowszechnianie;
7) udzielanie informacji o bazie turystycznej oraz zasobach kulturalnych i przyrodniczych Powiatu;
8) udzielanie informacji o imprezach kulturalnych, turystycznych, sportowych
i gospodarczych;
9) monitorowanie mediów i witryn internetowych oraz instytucji związanych z wdrażaniem funduszy strukturalnych;
10) opracowanie bazy danych dotyczących możliwości pozyskiwania środków finansowych dla Małych i Średnich Przedsiębiorstw;
11) organizowanie współpracy w kraju i za granicą, w tym współpracy partnerskiej pomiędzy jednostkami samorządu terytorialnego;
12) przygotowywanie pism specjalnych i ozdobnych (dyplomy, podziękowania, listy gratulacyjne, przemówienia, druki firmowe, wizytówki, zaproszenia);
13) obsługa multimedialna imprez organizowanych przez Starostwo (wykonywanie zdjęć, organizowanie projekcji multimedialnych);
14)  współudział przy aktualizacji Strategii Rozwoju Powiatu oraz czuwanie nad wdrażaniem zadań z niej wynikających.