artykuł nr 1

DR

Wydział Rozwoju Powiatu, Dróg, Rolnictwa i Ochrony Środowiska
Naczelnik Wydziału: Michał Gessek
tel. (46) 874-00-90

 

1.Do zadań Wydziału w zakresie drogownictwa i inżynierii ruchu oraz nadzoru nad stałą i czasową organizacją ruchu drogowego należy w szczególności:

1) opracowywanie projektów planów rozwoju sieci drogowej dróg powiatowych;
2) opracowywanie projektów planów finansowania budowy, przebudowy, remontu, utrzymywania i ochrony dróg oraz obiektów mostowych;
3) utrzymywanie nawierzchni dróg, chodników i drogowych obiektów inżynierskich, urządzeń zabezpieczających ruch i innych urządzeń związanych z drogami;
4) realizacja zadań w zakresie inżynierii ruchu;
5) prowadzenie ewidencji dróg i drogowych obiektów mostowych;
6) przeprowadzanie okresowych kontroli stanu dróg i obiektów mostowych;
7) wykonywanie bieżącego utrzymania dróg;
8) sadzenie, utrzymywanie, usuwanie drzew i krzewów oraz pielęgnacja zieleni w pasie drogowym;
9) rozpatrywanie i zatwierdzanie projektów stałej i czasowej organizacji ruchu;
10) kontrola realizacji zadań technicznych określonych w zatwierdzonych projektach stałej organizacji ruchu;
11) rozpatrywanie i analizowanie wniosków dotyczących organizacji ruchu, składanych przez zainteresowanych;
12)  opracowywanie projektów organizacji ruchu;
13) kontrolowanie prawidłowości zastosowania, wykonania, funkcjonowania i utrzymywania  znaków i innych urządzeń bezpieczeństwa ruchu;
14)  uzgadnianie przebiegu układu drogowego i organizacji ruchu z innymi wydziałami Starostwa, służbami porządkowymi i innymi zainteresowanymi stronami;
15)  prowadzenie postępowań dotyczących likwidacji szkód komunikacyjnych;
16)  dokonywanie oględzin wystąpienia szkód komunikacyjnych;
17)  objazdy dróg;
18)  wydawanie decyzji lokalizacyjnych na lokalizację w pasie drogowym urządzeń obcych;
19) wydawanie decyzji lokalizacyjnych na lokalizację w pasie drogowym zjazdów z drogi powiatowej,
20)  przygotowanie i koordynacja akcji zimowego utrzymania dróg;
21)  prowadzenie spraw związanych z inwestycjami na drogach powiatowych, przygotowywanie i koordynowanie postępowań procedur przetargowych, przygotowywanie projektów umów zawieranych z wykonawcami, sprawowanie nadzoru nad realizacją zadania
i ich rozliczeniem.

2.Do zadań Wydziału w zakresie rozwoju wsi i rolnictwa należy w szczególności:

1) promowanie nowoczesnych form produkcji rolnej oraz przetwórstwa rolno - spożywczego;
2) prowadzenie spraw w zakresie hodowli i rozrodu zwierząt gospodarskich;
3) współdziałanie z właściwym organem Inspekcji Weterynaryjnej w zakresie zwalczania chorób zakaźnych zwierząt;
4) współpraca z przedsiębiorcami i instytucjami działającymi na rzecz rozwoju rolnictwa.

3. Do zadań z zakresu ochrony gruntów rolnych i leśnych

1) wydawanie decyzji o wyłączeniu gruntów z produkcji rolniczej;
2) prowadzenie postępowań dotyczących rekultywacji gruntów.

4. Do zadań Wydziału w dziedzinie ochrony środowiska należy w szczególności:

1) koordynowanie i uczestniczenie w przygotowaniu projektu powiatowego programu ochrony środowiska oraz jego okresowych aktualizacji;
2) przygotowywanie projektów raportów z wykonania powiatowego programu ochrony środowiska;
3) udostępnianie informacji o środowisku i jego ochronie z zakresu działania Wydziału oraz udział w prowadzeniu publicznie dostępnego wykazu danych o dokumentach zawierających informacje o środowisku i jego ochronie;
4) prowadzenie spraw związanych z wydawaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach na realizację przedsięwzięć polegających na scalaniu lub wymianie gruntów oraz prowadzenie związanych z tymi decyzjami postępowań w sprawie oceny oddziaływania na środowisko;
5) opiniowanie programów ochrony powietrza oraz planów działań krótkoterminowych mających na celu zmniejszenie ryzyka i ograniczenie skutków występowania przekroczeń dopuszczalnych lub alarmowych poziomów substancji w powietrzu oraz przygotowywanie sprawozdań wynikających z ustaleń programów, o których mowa;
6) koordynowanie i uczestniczenie w sporządzaniu map akustycznych na potrzeby oceny stanu akustycznego środowiska;
7) koordynowanie i uczestniczenie w przygotowaniu projektu programu ochrony środowiska przed hałasem dla terenów, na których poziom hałasu przekracza poziom dopuszczalny;
8) przygotowywanie projektów uchwał w sprawach utworzenia obszarów ograniczonego użytkowania;
9) przyjmowanie zgłoszeń dotyczących instalacji, z których emisja nie wymaga pozwolenia, mogących negatywnie oddziaływać na środowisko;
10) nakładanie na prowadzącego instalację lub użytkownika urządzenia obowiązku prowadzenia w określonym czasie pomiarów wielkości emisji wykraczających poza obowiązki określone w ustawie Prawo ochrony środowiska;
11) ustalanie wymagań w zakresie ochrony środowiska dotyczących eksploatacji instalacji, z której emisja nie wymaga pozwolenia, o ile jest to uzasadnione koniecznością ochrony środowiska;
12) wydawanie decyzji o dopuszczalnym poziomie hałasu;
13) nakładanie na zarządzającego drogą lub linią kolejową obowiązku prowadzenia pomiarów poziomów substancji lub energii wprowadzanych do środowiska, jeżeli
w związku z eksploatacją obiektu są przekraczane standardy jakości środowiska;
14) wydawanie pozwoleń:
a) zintegrowanych,
b) na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza,
c) na wytwarzanie odpadów,
d) wodnoprawnych na wprowadzanie ścieków do wód lub do ziemi;
15) orzekanie o wygaśnięciu, cofnięciu oraz ograniczeniu pozwoleń wymienionych w pkt. 14;
16) dokonywanie analizy wydanych pozwoleń zintegrowanych;
17) przeprowadzanie postępowań kompensacyjnych prowadzących do wydania pozwolenia na wprowadzenie gazów lub pyłów do powietrza na obszarach, na których zostały przekroczone standardy jakości powietrza;
18) sprawowanie kontroli przestrzegania i stosowania przepisów o ochronie środowiska, w zakresie objętym właściwością.

5. Do zadań Wydziału w zakresie gospodarki odpadami należy w szczególności:


1) nakładanie na wytwórców odpadów pochodzących z wypadków obowiązku gospodarowania odpadami, w tym obowiązku przekazania ich wskazanemu posiadaczowi odpadów, jeżeli wymagają tego względy ochrony życia lub zdrowia ludzi lub względy ochrony środowiska;
2) gospodarowanie we współdziałaniu z Powiatowym Centrum Zarządzania Kryzysowego odpadami pochodzącymi z wypadków, gdy nie można wszcząć postępowania egzekucyjnego albo, gdy egzekucja okazała się bezskuteczna lub, gdy jest konieczne natychmiastowe zagospodarowanie tych odpadów;
3) prowadzenie spraw związanych z wydawaniem pozwoleń na zbieranie odpadów i zezwoleń na przetwarzanie odpadów oraz na transport odpadów;
4) prowadzenie rejestru posiadaczy odpadów prowadzących zbieranie lub transport odpadów, zwolnione z obowiązku uzyskiwania zezwoleń w tym zakresie, oraz wykreślanie ich z rejestru;
5)  zatwierdzanie instrukcji eksploatacji składowiska odpadów;
6) wydawanie zezwoleń na zbieranie odpadów przedsiębiorcom prowadzącym punkty zbierania pojazdów wycofanych z eksploatacji,  po uzgodnieniu z Wojewodą Łódzkim, oraz cofanie zezwoleń.

6. Do zadań Wydziału w zakresie geologii i górnictwa należy w szczególności:

1) prowadzenie spraw związanych z  koncesjami na wydobywanie kopalin ze złóż;
2) prowadzenie spraw związanych  z zatwierdzaniem projektów robót geologicznych, oraz spraw związanych z dokumentacjami geologicznymi, dotyczącymi:
a) złóż kopalin nieobjętych własnością górniczą, poszukiwanych lub rozpoznawanych na obszarze do 2 ha w celu wydobycia metodą odkrywkową w ilości do 20 000m3 w roku kalendarzowym i bez użycia środków strzałowych,
b) ujęć wód podziemnych, których przewidywane lub ustalone zasoby nie przekraczają 50 m3/h,
c) badań geologiczno - inżynierskich wykonywanych na potrzeby zagospodarowania przestrzennego gminy oraz warunków posadowienia obiektów budowlanych,
d) odwodnień budowlanych o wydajności nieprzekraczającej 50 m3/h,
e) robót geologicznych wykonywanych w celu wykorzystywania ciepła ziemi,
f) warunków hydrogeologicznych w związku z zamierzonym wykonywaniem przedsięwzięć mogących negatywnie oddziaływać na wody podziemne, w tym powodować ich zanieczyszczenie, dotyczących przedsięwzięć zaliczonych do przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko, dla których obowiązek sporządzenia raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko może być wymagany, z wyłączeniem przedsięwzięć mogących negatywnie oddziaływać na wody lecznicze;
3) wykonywanie nadzoru i kontroli działalności prowadzonej na podstawie ustawy Prawo geologiczne i górnicze, w granicach właściwości rzeczowej i miejscowej;
4) określanie opłat: eksploatacyjnej, dodatkowej i podwyższonej, w przypadku naruszeń przez przedsiębiorcę przepisów ustawy Prawo geologiczne i górnicze;
5) prowadzenie archiwum geologicznego;
6) udostępnianie informacji geologicznej.

7. Do zadań Wydziału w zakresie ochrony przyrody należy w szczególności:

1) popularyzowanie ochrony przyrody;
2) opiniowanie zamierzeń utworzenia parku krajobrazowego;
3) opiniowanie zmiany przeznaczenia terenów, na których znajduje się starodrzew;
4) nadawanie osobom fizycznym uprawnień społecznych opiekunów przyrody;
5) wydawanie zezwoleń na usunięcie drzew stanowiących własność gminy;
6) udostępniania informacji jednostkom ochrony przyrody na temat zarejestrowanych w starostwie zwierząt;
7) udostępniania informacji na temat udzielania pomocy de minimis w zakresie rolnictwa i rybołówstwa;
8) współpracy z gminnymi spółkami wodnymi

8. Do zadań Wydziału w  zakresie leśnictwa i łowiectwa należy w szczególności:

1) prowadzenie prac związanych z nadzorem nad gospodarką leśną w lasach niestanowiących własności Skarbu Państwa;
2) prowadzenie spraw dotyczących zabiegów zwalczających i ochronnych w lasach
nie stanowiących własności Skarbu Państwa, gdy występują w nich organizmy szkodliwe
w stopniu grożącym trwałości tych lasów;
3) prowadzenie spraw dotyczących przyznawania środków z budżetu państwa na finansowanie kosztów przebudowy lub odnowienia drzewostanu lasów nie stanowiących własności Skarbu Państwa, w których wystąpiły szkody spowodowane pyłami lub gazami przemysłowymi
bez możliwości ustalenia winnego, lub szkody spowodowane klęskami żywiołowymi;
4) wykonywanie czynności związanych ze zmianą lasu na użytek rolny w odniesieniu
do lasów nie stanowiących własności Skarbu Państwa;
5) przygotowywanie wniosków o wypłatę ekwiwalentu na częściowe lub całkowite pokrycie kosztów zalesienia gruntów nie stanowiących własności Skarbu Państwa;
6) prowadzenie spraw związanych z cechowaniem drewna pozyskiwanego w lasach
nie stanowiących własności Skarbu Państwa;
7) wnioskowanie do Wojewody  Łódzkiego o uznanie lasu za ochronny;
8) prowadzenie spraw uproszczonych planów urządzenia lasów należących do osób fizycznych i wspólnot gruntowych, rozpatrywanie zastrzeżeń i wniosków wnoszonych  w stosunku do tych planów po ich wykonaniu i kontrola  ich realizacji;
9) prowadzenie spraw związanych z przekazywaniem w zarząd nadleśnictwu gruntów Skarbu Państwa przeznaczonych do zalesienia w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego lub w decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu;
10) prowadzenie spraw związanych z wydzierżawianiem polnych obwodów łowieckich na wniosek Polskiego Związku Łowieckiego;
11) przygotowywanie zezwoleń na odłów lub odstrzał redukcyjny zwierzyny w przypadkach zagrożenia prawidłowego funkcjonowania obiektów produkcyjnych i użyteczności publicznej;
12) wydawanie zezwoleń na posiadanie i hodowanie lub utrzymywanie chartów
lub ich mieszańców;
13) prowadzenia spraw dotyczących zabiegów zwalczających i ochronnych w lasach nie stanowiących własności Skarbu państwa, w przypadku występowania w nich organizmów szkodliwych w stopniu grożącym trwałości tych lasów,
14) współpracy z kołami łowieckimi w kwestii oznakowania dróg pod kątem niekontrolowanego wychodzenia zwierzyny na drogę.

9. Do zadań Wydziału w zakresie gospodarki wodnej i ochrony wód należy w szczególności:

1)  prowadzenie spraw związanych z udzielaniem pozwoleń wodnoprawnych;
2)  prowadzenie spraw dotyczących powszechnego korzystania z wód;
3)  zatwierdzanie instrukcji gospodarowania wodami;
4) wzywanie do usunięcia zaniedbań w zakresie gospodarki wodnej, w wyniku których może powstać stan zagrażający życiu lub zdrowiu ludzi lub zwierząt bądź środowisku;
5)  unieruchomienie zakładu lub jego części, do czasu usunięcia zaniedbań w zakresie gospodarki wodnej;
6)  sprawowanie nadzoru i kontroli nad działalnością spółek wodnych;
7)  orzekanie o wygaśnięciu, cofnięciu lub ograniczeniu pozwoleń wodnoprawnych;
8) ustalanie  linii brzegowych dla wód innych niż morskie wody wewnętrzne, wody graniczne i śródlądowe drogi wodne;
9)  współdziałanie z organami administracji publicznej w zakresie gospodarki wodnej.

10. Do zadań Wydziału w zakresie rybactwa śródlądowego należy w szczególności:

1)  wydawanie kart wędkarskich;
2)  rejestracja sprzętu pływającego, służącego do amatorskiego połowu ryb;
3)  prowadzenie rejestru Strażników Społecznej Straży Rybackiej;
4)  wydawanie legitymacji Strażnikom Społecznej Straży Rybackiej;
5)  prowadzenie rejestrów: wydanych kart wędkarskich, łodzi motorowych, sprzętu pływającego służącego do amatorskiego połowu ryb, strażników wodnych, gatunków roślin i zwierząt zagrożonych wyginięciem.

11. Do zadań Wydziału w zakresie administracji samorządowej należy w szczególności:

1) prowadzenie postępowań administracyjnych z zakresu opiniowania projektów decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, wydawanych przez gminy pod kątem dostępu do drogi publicznej;
2) prowadzenie postępowań administracyjnych z zakresu opiniowania projektów miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego oraz projektów studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego, opracowywanych przez gminy.